Wednesday, March 2, 2011

32 weeks = 8 bulan

moning peeps..
ari ni da msuk 32 weeks ++..
8 weeks more to go!
jap lagi ade check up kt kk au2..
kali ni jump doc..
hopefully hb ok..n mkin bertambah..
ni ade artikel psl pkembangan 32 weeks..

Perkembangan fetus - 
Hamil 32 minggu

Ditulis untuk BabyCenter Malaysia

Berat bayi anda sekarang lebih kurang 3.75 paun / 1.7 kilogram dan panjangnya lebih kurang 17 inci / 42 sentimeter dari kepala ke jari kaki. Walaupun paru-parunya belum akan matang sepenuhnya sehingga hampir dekat masa dilahirkan, anak kecil anda menyedut cecair amnion untuk menguatkan paru-parunya dan berlatih untuk bernafas. 

Bagi sesetengah bayi, rambut sudahpun memenuhi kepala, tetapi ada juga bayi hanya mempunyai beberapa gumpal rambut sahaja. Rambut lebat semasa lahir tidak bermakna rambut lebat di kemudian hari, namun begitu, lazimnya kanak-kanak yang mempunyai rambut halus di zaman kanak-kanak akan mempunyai rambut yang jarang semasa dewasa. 

Jika bayi anda lelaki, testikel sepatutnya turun dari abdomen dan masuk ke dalam skrotum. Namun kadangkala, satu testikel atau kedua-duanya tidak akan turun masuk ke tempatnya sehingga selepas kelahiran. Bagi dua per tiga bayi lelaki yang mempunyai testikel tak turun semasa lahir, keadaan ini memulih dengan sendirinya menjelang umur satu tahun. 

Anda mungkin menambahkan berat badan anda sebanyak satu paun / 450 gram setiap minggu, sebab dalam masa tujuh minggu sebelum lahir, bayi anda akan menambahkan lebih dari setengah berat lahirnya. Pastikan anda makan secara sempurna dalam minggu-minggu terakhir. 

•Nota: Pakar-pakar menyatakan bahawa setiap bayi berkembang secara berlainan - walaupun semasa dalam kandungan. Muka surat-muka surat di bahagian ini disediakan untuk memberi maklumat umum mengenai perkembangan fetus dalam rahim. 


artikel credit to www.babycenter.com

hopefully bby membesar dgn chat..
later nanie update lagi ye..
lately ni  bby "A"  sgtla aktif  ye..
lagi2 time nanie tgh tdo..
xsaba nk kuar ye syg..
papa n mama pon da xsaba nk jump bby "A" tau..


16 comments:

asna cute said...

weeee dah tak lama lagi jer kan kak =))

nadiah said...

nanie, nama baby mula huruf 'A' ek? eh sama. bby org pon 'A'..hehe! hrf 'A' tu comel kan. lbih2 lg bby boy, sukeee!!

adakah 'A' kita sama? jeng jeng jeng. hehe!

Ayuraza said...

eceeceeech....
senang nanti lam exam duk depan sekali..keh3..amik buku teks pun depan sekli boleh lilih...hahah :p

bb grew up so welll...
hope lebih aktif n selamat dilahirkan..berdebar lak macam anak sendiri..

sory nie..lately bz sikit...

mEiZ SHA said...

e xlama lg da yang..:)
take care lebeh ok..;D

Sophie said...

baru nak cakap pasal nama baby huruf 'A', nad dah cakap. Haha...

Pya punya baby pun 'A' gak. hoho... tp diletak Muhammad depan tu. Agak2 same tak ngan nama baby nanie & nad ^_^

tinggal beberapa minggu je lagi ye nanie. Pya doakan semoga Allah permudah semuanya. Amin...

^nanie^ said...

@asna:takuutttt taw sbnrnye..huhu

^nanie^ said...

@nad:rahsia akan terbongkar nti..bile bby da kuar n da dftr name..jeng jeng jeng..hehe

^nanie^ said...

@ayu:ohoho..lame x chat2 kn?..hug n kisses for lil ryan..;-)

^nanie^ said...

@ninie:yup..tq ye yang..;-)

^nanie^ said...

@pya:bak kate ayu,klu anak mule huruf a,masuk skolah n periksa sume dok depan..xde can nk meniru..haha

nuruljannah sukhri said...

baby A?suprise nye..x lama dh tu..nnt update la pae cite kat KK

^nanie^ said...

@yuyu:hb low lagi la..huhu

*luv Syahnia* said...

slm pknalan dear ;)

moga slmt mlahirkn t yea
msti tak sbr nk jd mommy dah
kan kak
ain plak excited..ekeke

^nanie^ said...

@ain:hye ain..tq..akk pon da link ain..xpe..pasni ain plak..;-)

nuruljannah sukhri said...

skrg makan iberet folid x?ada kwn bgtawhu untuk tingkatkan Hb cuba amalkan makan kurma.sekurang2 nya 1 biji sehari.ratah ikan bilis goreng da rajin makan bayam..yuyu pun amal jugak.last cek mmg Hb turun ke 11.3. tp lepas dh amal ni xtau la.tgu next cek pulak.

^nanie^ said...

@yuyu:da mkn da iberet tu..tp naek cket jerk..huhu